Elhojar i täten för mer hållbar roadracing i ny serie

Svemo och RGNT TURBO Championship lanserar 2025 en elracingklass med fokus på prestanda, energieffektivitet och lägre klimatpåverkan.

Svemo och RGNT TURBO Championship ger förare chansen att skriva historia som Sveriges första officiella mästare i eldriven roadracing.
RGNT:s hel-elektriska racingklass har kommit igång under 2025 med fokus på både prestanda och hållbarhet. Med åtta eldrivna motorcyklar på startlinjen visar klassen att det är fullt möjligt att kombinera fartfylld motorsport med lägre miljöpåverkan och smartare energianvändning.

Varje elhoj förbrukade i snitt cirka 4 kWh per 15 minuters körning, och under tävlingsdagen – som innehöll ett tidskval samt två race – uppgick den totala energiförbrukningen till 74,6 kWh. Tack vare Sveriges elmix med låg koldioxidintensitet motsvarar detta endast cirka 1,34 kg CO₂e, vilket är jämförbart med att förbränna knappt 0,6 liter bensin.

För att hantera elförsörjningen användes en separat batterienhet på 60 kWh som jämnade ut effektuttaget från elnätet. Samtliga åtta laddare, som vardera levererar 5 kW, var kopplade via 3-fas 32A och fördelade för att undvika toppbelastningar. Detta är en viktig åtgärd för att minska belastningen på infrastrukturen vid tillfälliga evenemang.

Utöver de låga utsläppen är den eldrivna klassen också nästintill ljudlös, vilket gynnar både miljön och närboende. Dessutom används varken motorolja eller glykolbaserade kylvätskor, vilket eliminerar risken för spill som kan förorena mark eller vatten.
Ett långsiktigt mål är att i så hög grad som möjligt ladda motorcyklarna med förnybar el, antingen via nätet eller genom mobila sol- eller vindlösningar.

RGNT:s tävlingsklass visar därmed tydligt att elektrifierad motorsport inte bara är en framtidsvision – det är redan verklighet, här och nu.

Klicka här och läs mer om elhojar