Racerapport Lag-VM i Supermoto, Tjeckien 2025
Lag-VM 2025 ägde rum den 27-28 september på Autodrom Vysoké Mýto i den Tjeckiska staden med samma namn.

Detta var första året som vi inte var ett rent svenskt lag utan nämligen ett nordiskt lag med 3 förare från 3 olika nordiska länder, Team FIM Europe, och dem var alla laddade till tänderna. Först på plats var vår finske vän Eemeli som kom dit på tisdagen, hela 2 dagar för tidigt. Vi tolkade det som att han var extremt laddad och ville se vad som komma skulle. När jag och min sambo Annie kom dit på torsdag eftermiddag, i regn och rusk, så står Eemeli Åstedt och Rasmus Priergaard Nilsen uppställda och klara och senare på kvällen kom även vår egen svensk Kevin Karlsson.

Platsangivelsen var lite sådär så vi bredde ut oss och tog den plats vi ville då vi ändå var där väldigt gott i tid och det visade sig vara ett smart drag för det fyllde på väldigt bra från kvällen och fredag morgon.
När vi kom på torsdagen så började vi med att kolla med förarna att dem hade allt dem behövde. Regnet hade gjort det svårt för dem att inspektera banan i sin helhet och båda off-road-partierna var täckta med presenning för att skydda dem mot att bli helt förstörda. Banan, på ca 1500 meter, bjuder på 350 meter offroad uppdelat på 2 gruspartier och hade både snabba och tekniska partier så vi hade en riktig racehelg att se fram emot. Några tidsscheman hade inte heller kommit upp ”där dem skulle” men då vi har ett väldigt brett nätverk kunde vi snabbt lösa problemet och ta reda på all fakta nödvändig att veta inför kommande dygnet. Med det skrivet så tror jag dock att våra nordiska förare skulle sköta sig exemplariskt i regnrace då dem är betydligt mer vana med det än förarna från dem mer södra regionerna. Roligare med solsken såklart!
Förarinformation:
Kevin Karlsson, Sverige (Göta MS, Honda, 17 år)
2025 så körde han sin 3e säsong i Svenska Mästerskapen Elit där han för första gången, utan problem, tog hem guldet i serien. Vid sidan av det så kör han VM S1GP och reser världen runt och tävlar mot världseliten. En van förare som är Sveriges snabbaste.

Eemeli Åstedt, Finland (HYMK, KTM, 19 år)
Premiärkörde sin största tävling hittills här med oss. Har tävlat i Svenska mästerskapen där han kom på en väldigt stabil andra plats och har fram till nu briljerat med sin fart. Även tävlat i finska samt estniska/lettiska mästerskapen. Väldigt snabb förare och vi såg fram emot att se honom köra bland världseliten

Rasmus Priergaard Nilsen, Danmark (Asfaltsport Fyn, Yamaha, 35 år)
Har främst tävlat i Tyska mästerskapen i S1-klassen. Förr om åren så har han tävlat i både danska och svenska mästerskapen i elit-klassen och blev även 3a i tyska mästerskapen 2016.

Hur går ett lag-VM till?
Lag-VM går ut på att 3 förare från varje land skall prestera så bra som möjligt tillsammans och poängen från dom 3 finalheaten räknas ihop.
I heat 1 möts alla länders förare 1 och 2.
I heat 2 möts alla länders förare 2 och 3.
I heat 3 möts alla länders förare 1 och 3.
Varje placering för båda förare i respektive heat räknas ihop och blir poängen för heatet. För hela dagen så får man räkna bort den sämsta placeringen/poängen och målet är att ha så bra placeringar och låga poäng som möjligt.
På fredag morgon lyser äntligen solen och killarna stod redo för dagens friträningar. På grund av regnmängden som kommit dagarna inne så har dem haft båda grusdelarna täckta med presenning för att skydda den mot att bli helt förstörd. Visade sig vara ett smart drag. Dem täckte av dem med solens strålar i ryggarna men förarna blev tillsagda att dem inte fick köra på den under dagen så det blev ren asfalts-åka på träningarna. Efter denna dag så har dem alla hunnit få en överblick över hur snabba förare dem kör mot. Eemeli hann även med ett motorbyte där innan sin sista träning och det blev nog gjort rekordsnabbt. Hatten av för den! Ljudkraven inför denna tävling var ganska så brutal och det blir ”värre” för varje år så majoriteten av förarna fick backa tillbaka till den flertal gånger och för att man ska förstå hur högt ribban ligger; dem få som fick godkänt på första försöket ljublade.
På lördagen hade dem öppnat grusdelarna vilket nog alla blev lyckliga över så alla förare tidskvalade till varsitt kvalificeringsrace. Kvalificeringsracet senare samma dag bestämde placeringsordningen till heaten på söndagen.
- Svenske Kevin tidskvalade som 8a på 1.21.604 och på grund av misslyckat ljudtest efter racet så fick han 5 positioners nedflyttning som penalty och hamnade alltså slutligen på 13e plats i kvalracet med 1.21.554.
- Finske Eemeli tidskvalade som 5a på 1.19.628 och hamnade i kvalracet på 6e plats med 1.21.046.
- Danske Rasmus tidskvalade som 9a på 1.23.526 och hamnade i kvalracet på 9e plats med 1.24.198. Även han åkte på spontant ljudtest men blev godkänd.
Overall, och bortsett från ljudprovet som fick Kevin att tappa så var vi alla ändå nöjda med dagen.
Även söndagen bjöd på solstrålar så humöret var på topp och Sverige kvalade in som totalt 8a från gårdagens kval med, fram till nu, 15 poäng i bakfickan och hade då startplats 8 respektive 17 i finalheaten. I alla dessa 3 heat så kör 9 länder med två av sina förare, så totalt 18 förare i varje heat och pressen är hög på dem alla. Åter igen så är det världseliten man möter så det är otroligt snabba förare på plats.
Heat 1 – Kevin startade på 8e och Eemeli på 17e.
Båda två jagade på riktigt bra från början. Kevin höll bra fart och är van att köra med eliten men på grund av den hemska armpumpen mot slutet så tappade han det och glider över mållinjen på 15e plats. Eemeli visste vi hade farten för att kunna plocka placeringar från bakre klungan och körde upp sig bra från början men pga en krasch på grusdelen, som han ändå var riktigt snabb upp från så slutar han på en 12e plats.
Heat 2 – Eemeli startar på 8e och Rasmus på 17e.
Eemeli får en kanonstart och ligger bland toppen och håller några av världens snabbaste förare bakom sig i flera varv tills dem tillslut tog sig förbi. Nu är han nere på 1.18-tider. Ligger sedan som 6a ett bra tag innan en krasch gjorde att han tappade 2 placeringar och glider över mållinjen som 8a. Rasmus siktade på att ploga sig framåt i ledet och det gör han trots allt drama som pågår på banan och korsar mållinjen på 14e plats.
Heat 3 – Kevin startar på 8e och Rasmus på 17e.
Kevin får en bra start men blir torpederad i sidan i första chikanen så efter hans första varv så ligger han sist och får kämpa för att ta igen förlorad tid. Han tryckte på ORDENTLIGT för att komma ikapp och tillslut så åker han bakom Rasmus och försöker ta sig förbi. Vid den stunden så visste inte Rasmus att det var Kevin som låg bakom men tillslut så kopplade allt samman och han släpper om Kevin. Vid detta laget så hade dem tappat en del tid och Kevin slutar på en 13e plats. Grymt bra uppkört! Rasmus i sin tur gjorde sin allra bästa körning på hela helgen i detta heat. Han satte sina snabbaste varvtider och visade bakomvarande nationsförare vart skåpet skulle stå och korsar mållinjen en bit efter Kevin på 14e plats.
Otroligt bra jobbat av alla i Team FIM Europe. Vi kämpade in i det sista och plockade in en placering i listan från lördagen så vi slutar på en totalt 7e placering, 12 poäng bakom Schweiz så detta är något dem ska vara stolta över, både förare som mekaniker! Dem har allihopa gått från klarhet till klarhet och förbättrat både tider och körning ända in i sista heatet så vi ska vara nöjda med detta.

Team FIM Europe blev 7e bästa laget – i hela världen och trots några färre misstag så har dem skött sig galant alla 3. Stabila och med siktet ställt högt och jag, som kört lag-VM 4 gånger och förstår vilken press dem haft på sig själva och varandra, är otroligt stolt över prestationerna dem gjort. Solsken både lördag och söndag gjorde att humöret verkligen var på topp båda dagarna och det har varit en ren ynnest att få följa med och representera detta team tillsammans med dessa förare.
Nästa år, om vi får denna chans igen, siktar vi ännu högre!
Lagledare
Thomas Gillisson