Racerapport Lag-VM i Supermoto, Frankrike 2024

Lag-VM 2024 gick av stapeln 28-29 September på Circuit Carole utanför Paris.

Vi lämnade Sverige onsdag eftermiddag och förarna och mekanikerna kom fram till banan torsdag kväll. Den ursprungliga planen för depån som vi rapporterade in innan ankomst, slängdes snabbt i soptunnan, då den sydeuropeiska lite mer flexibla organisationen gjorde att vi fick ta för oss. Som tur är har vi några mycket drivna personer som står på sig vilket gjorde att vi till slut fick bästa depåplatsen mitt i gångstråket för publiken.

På fredagen gick vi banan, en mycket snabb och lång bana med 3 gruspartier som visade sig när vi kom på plats ha problem med de stora regnmängderna som kommit innan. Arrangören gjorde ett imponerande jobb att få banan körbar till lördag och söndag. Ytterligare en utmaning som vi snabbt lärde känna var den för året påtagliga kylan, ca 10 grader, som för Supermoto inte är idealt då det påverkar greppet på asfalten.

Laget består av dom snabbaste förarna i Sverige och vi satsar på tillväxt. Thomas och Kevin som har kört Lag-VM och mycket internationellt innan känner till motståndet väl. För Philip så är Supermoto relativt nytt men det visade sig att han skulle lära sig fort.

Förarna:
Thomas Gillisson (Strängnäs AMS, TM, 45 år, Eskilstuna) som kör sitt fjärde Lag-VM och tog silver i årets Svenska Mästerskap. Thomas har även kört Spanska mästerskapet med mycket goda resultat i flera år.
Kevin Karlsson (Göta MS, Honda, 16 år, Falun) som 2024 körde sin andra säsong i Svenska Mästerskapen Elit där han för andra året slutade i topp 3 och har precis blivit uttagen även till Svemos centrala elitsatsning, Svemo Challenge. Kevin kör även tyska mästerskapet i Elit/S1.
Philip Johansson (Timmernabbens MSK, KTM, 23 år, Nybro) med mycket gedigen RR och MX erfarenhet debuterade i år i Supermoto och han blev snabbt uppklassad från Open-klassen till Elit och slutade på en 5e plats i Svenska Mästerskapet, där han dessutom stod på pallen i flera tävlingar.

Tävlingens utformning:
Lag-VM går ut på att 3 förare från varje land skall prestera så bra som möjligt tillsammans och poängen från dom 3 finalheaten räknas ihop. Det sämsta heatet får räknas bort och det land med lägst poäng vinner.

Lördag:
På lördagen så tidskvalade alla förare till varsitt kvalificeringsrace. Kvalificeringsracet senare samma dag bestämde placeringsordningen till heaten på söndagen.

Thomas tidskvalade som 13e på 1.47.6 och hamnade i kvalracet på 11e plats med 1.44.3.
Kevin tidskvalade som 12a på 1.46.7 och hamnade i kvalracet på 11e plats med 1.44.7.
Philip tidskvalade som 13e på 1.46.1 och hamnade i kvalracet på 12e plats med 1.44.8.

Thomas Gillisson
Kevin Karlsson
Philip Johansson

Söndag:
Sverige kvalade in totalt som 12a och hade då startplats 12 resp. 26 i finalheaten. I dessa finalheat så kör 14 länder med två av sina förare, så totalt 28 förare. Så med det i tanke så ligger Sveriges placering runt 24e plats, allt under det är en förbättring.

Heat 1 – Thomas startade 12a och Kevin 26a:
Thomas tog för sig och hängde med bra första första varven och hade häng på en stor klunga som 17e men stumnade tyvärr på slutet och tappade 3 placeringar och slutade på 20e plats. Kevin körde upp sig bra och låg på en 20e plats men crashade hårt i gruspartiet och rullade in på 26e plats.

Heat 2 – Kevin startade 12a och Philip 26a:
Kevin hade lite oflyt i början men körde riktigt bra tider och häng på en större klungan upp till 15e plats. Philip hade häng på samma klunga men stumnade på slutet och kom in på 21e plats.

Heat 3 – Philip startade 12a och Thomas 26a:
Philip tog för sig bra i början men det är tufft i toppen och kom in på 19e plats och körde på dagens lägsta svenska tid 1.41.1. Thomas var med riktigt bra i starten men hade några nära crash incidenter och slog av så hamnade till slut på 23e plats.

Riktigt bra kört av alla som körde upp sig ett par placeringar. Jämna tider och nästan 2s förbättring av varvtiderna från heaten innan. Thomas är erfaren och körde som väntat riktigt bra. Kevin hade bra förbättring hela tiden, fick skruva en del på hojen efter sin crash, men fick ihop den bra och det såg riktigt bra ut med flera fighter med toppförarna i sitt andra heat. Philip hade i början bekymmer med framhjulssläpp men gjorde några justeringar och anpassade sin körning, lärde sig riktigt snabbt och hängde på förarna framför riktigt bra.

Sammantaget så slutade Sverige på en total 8e plats. Ett mycket jämnt lag som gjorde en stabil insats utan några större misstag. Motståndet i år var på hög nivå och alla lag som var med är dom snabbaste som finns i världen, så att bryta sig in i top 10 är en bedrift. Thomas känner att det är dags att runda av karriären, men Kevin och Philip har framtiden för sig så vi får se vilka som representerar Sverige nästa år 😊

Patrik Kerttu
Lagledare