Pressmeddelande: Efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana har insektsfaunan drabbats hårt

Efter nedläggningen av Järva motorbana 2017 visar en ny rapport av Magnus Stenmark på Calluna AB dramatiska förändringar i insektsfaunan. Resultaten visar att en stor del av insektsfaunan försvunnit efter nedläggningen av banan. Under inventeringarna som utförts 2015-2020 påträffades totalt 146 arter av gaddsteklar, men bara 57 arter fanns under 2023.

Professor Nils Ryrholm, zoolog, berättar:

– Solitärbin och humlor är särskilt drabbade. Många ekologiskt viktiga arter har försvunnit från området sedan banan stängdes.

– Detta är helt stick i stäv emot vad Stockholms naturvårdsförvaltning påstår sig vilja uppnå. Biologisk mångfald har ersatts av den invasiva växten ryssgubbe och insådda gräsmattor.

– Detta har bland annat lett till att Stockholm nu har förlorat några värdefulla komponenter av de regionens befintliga pollinatörs-resurser.

– Den kontinuerliga störningen på motorbanor skapar nya öppna markytor där bin och konkurrensvaga växter kan etablera sig och på så sätt skapas blomrika miljöer och boplatser för insekter. Det är en positiv störning som liknar den i det gamla odlingslandskapet”

 

Professor Nils Ryrholm
Professor Nils Ryrholm

Henry Romlin, eldsjäl i Järva MK, uttrycker sin oro:

– Resultaten är tydliga – artrikedomen har minskat avsevärt sedan vår bana stängdes. Vi i Järva MK har varit lite pionjärer inom detta arbete, FIM och FIA tittar noga på oss då vi gjort vad vi tror oss veta är världsunika studier före och efter vår motorbana stängde. –

– Dessutom: insatsen som klubbar utför jämfört med vad det kostar kommunen att anlita externa utförare av störningsregimer är en kostnad de ofta inte har budget för. Idrotten utför samhällsekonomiskt smartare naturvård!

Mikael Norén, miljösamordnare för Svemo och Svensk Bilsport, understryker vikten av att bevara motorbanor både för biologisk mångfald av sociala skäl:

– Svemo och Svensk Bilsport uppmanar nu till ökad förståelse och debatt om ännu aktiva motorbanors betydelse för biologisk mångfald, och såklart även idrottens samhällsnytta. Oavsett typ av motorbana är miljönyttan gällande att bland annat hindra igenväxning samma.

– Vi jobbar hårt för att sprida dessa kunskaper både bland klubbar och myndigheter, samtidigt som motorsporten försöker ställa om mot mer eldrift och mer hållbara bränslen. Vi behöver uppmärksamma mer hur motorbanor faktiskt skapar förutsättningar för biologisk mångfald på ett samhällsekonomiskt effektivt sätt.

Det jobbas nu på att försöka få till att banan på sikt kan öppna igen och därmed åter bidra till socialt så viktig idrottsverksamhet och biologisk mångfald.

Läs den fullständiga rapporten av Magnus Stenmark på Calluna AB här. (Rapport:  Stenmark, M. (2023). Återbesök och entomologisk inventering vid före detta Järva motorbana, Hansta. Calluna AB.)

Länk till rapporten>>

Mer info: Stöd via kommuner, länsstyrelser och Naturvårdsverket

Miljöprojekt på motorbanor har till dags dato fått närmare tio olika naturvårdsbidrag via Lokala Naturvårdssatsningen (LONA), det via Naturvårdsverket, kommuner och länsstyrelser.

Besök https://lona.naturvardsverket.se/ och ange ”motorbana” som sökord, där kan man se alla våra naturvårdsprojektprojekt genom LONA i Svemo och Svensk Bilsport.

Naturvårdsverket, Naturskyddsföreningens tidning Sveriges Natur, Nationalnyckeln och länsstyrelser med flera har dessutom rapporterat om motorbanors potential att bidra till ökad biologisk mångfald.

 

Mer info, utdrag från rapportens sammanfattning:

Under 2023 utfördes en insektsinventering vid Hansta på platsen där Järva motorbana fanns. Resultaten jämfördes med de insektsinventeringar som utfördes vid Järva motorbana under den aktiva perioden 2015 och 2016 samt kort efter nedläggningen 2020. Resultaten visade att en stor del av insektsfaunan försvunnit efter nedläggningen av banan. Under inventeringarna som utförts 2015-2023 påträffades totalt 146 arter av gaddsteklar, men bara 57 arter fanns under 2023.

Några arter har tillkommit som nya efter banans avetablering, men resultaten är tydliga, 61 % av arterna påträffades inte under 2023. I synnerhet bland solitärbin och humlor kunde flera arter inte återfinnas, och är troligen försvunna från området.

Slutsatsen är att den aktiva motorbanan skapade hög artrikedom av gaddsteklar och andra insekter och därför var av stor betydelse för biologisk mångfald i regionen. Efter nedläggningen har artrikedomen minskat på grund av att nektar- och pollenväxter gått tillbaka och förutsättningarna för boplatser för insekter försvunnit.

Denna rapport uppmärksammar att motorbanor skapar förutsättningar för artrika livsmiljöer för pollinatörer och andra insekter. Motorbanor i drift bör uppmärksammas för att de är betydelsefulla för biologisk mångfald. Nyttan är framför allt det slitage som uppstår och skapar blomrika miljöer och boplatser för insekter. Slitaget påminner om andra infrastrukturmiljöer och liknar den positiva störning som finns i odlingslandskapet.