Mathilda Wiberg skriver motorsporthistoria – första kvinnan att vinna en internationell Formelklass

Förra året blev hon den första kvinnan någonsin att vinna en deltävling i Formula 2 powerboating. Då låg Mathilda Wiberg tvåa i serien, bara fyra poäng från förstaplatsen, när hon kraschade i näst sista tävlingen – och båten gick i två delar.

I år fick hon minst sagt revansch. I helgen tog hon hem hela mästerskapet. Genom en stark och målmedveten säsong har Mathilda Wiberg säkrat totalsegern i världsmästerskapet – och blivit världens första kvinnliga Formula 2-mästare. Det är en historisk milstolpe, inte bara för svensk båtsport utan för hela den internationella motorsportvärlden.

Inte nog med det – Mathilda skriver in sig i historieböckerna som den första kvinnan någonsin att vinna en officiell internationell Formelklass i någon motorsport.

Segern kom i Vila Velha, Portugal, under den sista deltävlingen i UIM F2 World Championship, där hon korsade mållinjen först i ett startfält med internationella toppförare från 13 olika länder.

– Det är helt otroligt jag fattar det fortfarande inte själv. Det säger ganska mycket om hur sporten ser ut, det är väldigt speciellt att bli den första kvinnan att vinna, säger Mathilda.

Mathildas seger är inte bara en otrolig prestation i sig, utan också ett stort steg för jämställdheten inom motorsporten. Vi är otroligt stolta,  säger Mari Stensson, sammankallande i Vattenracingsektionen på Svenska Motorsportförbundet.

Vi har pratat med Mathilda om vägen till guldet, lärdomarna från fjolårets dramatiska krasch, och vad som väntar härnäst för den banbrytande föraren från Sverige.

Hur har du utvecklats som förare sedan förra året?
– En stor del handlar om att jag tidigare skyllde mycket på otur när saker gick sönder eller inte blev som planerat. Inför den här säsongen har jag verkligen reflekterat och insett att jag måste agera annorlunda. Jag har förberett mig på ett helt annat sätt – både körmässigt och tekniskt. Man kan inte lämna något åt slumpen. Alla omkörningar, starter och propellerval måste vara genomtänkta. Det har jag såklart tänkt så tidigare också, men misstagen vi gjort har lärt mig mycket. Nu tar jag förberedelserna på mycket större allvar. Det ligger i detaljerna – och det kräver otroligt mycket tid. Det blir ett heltidsjobb, men det visar sig ju i resultatet.

Vad var den största utmaningen under årets serie?
– Att tävla mot min lillebror som blev tvåa. Vi har liknande förutsättningar och liknande utrustning, så det har varit tufft – särskilt mentalt. Han är en otrolig förare och ledde inför sista tävlingen. Han hade strul i kvalet och motorn gav upp i slutet av racet. Sånt händer i racing. Men att han tog en andraplats i sin debut i Formula 2 är fortfarande helt fantastiskt. Han ska vara väldigt stolt – även om det såklart svider att inte ta guldet. Vinstlyckan fick i alla fall stanna inom familjen!

Berätta om båten du körde i år – och vad teamet har betytt för dina prestationer.
– Jag kör en båt från det danska märket Molgaard – samma som förra året, men ombyggd med förstärkta gondoler så att den inte skulle gå sönder igen. Det har varit väldigt roligt att kunna dominera med ett märke som ses som en underdog. De flesta kör med det italienska märket DAC.
Mitt team betyder allt. Alla jobbar mot samma mål, de supportar, mekar hela nätterna och flyger kors och tvärs. Jag har ett otroligt stöd från min familj. Min kille är min radioman – han är från Italien och hans team har också varit med och stöttat. Så jag har haft mycket stöd både från Italien och Sverige. Utan teamet hade jag aldrig ens tagit mig ut på vattnet.

Om du fick beskriva årets säsong med ett enda ord – vilket skulle det vara?
– GOAT – Greatest of all time. För det här är min greatest of all time.

Vad väntar härnäst?
– Jag är öppen för att köra nästa säsong. Drömmen är ju att en dag ta sig in i Formula 1 – den största klassen – och göra om det där. Men det är en helt annan nivå, särskilt ekonomiskt. Då krävs det mer sponsorer och sånt, så vi får se. Men man kan ju drömma. Det här har ju också varit en dröm.

Med en historisk titel i bagaget, ett starkt team bakom sig och blicken mot framtiden, har Mathilda Wiberg inte bara skrivit in sig i motorsportens historieböcker – hon har också visat att drömmar faktiskt kan bli verklighet. Och kanske är det just det som gör henne till en förare att räkna med, oavsett vilken klass hon ställer upp i nästa gång.