Klasser

Roadracing

Instegsklasser

  • Supersport 300
    Denna nybörjarklass riktar sig till förare i alla åldrar som vill tävla på motorcyklar som uppfyller de tekniska kraven för körkortsklassen A2.
    Förare kan börja tävla det år de fyller 13 år.
    Om föraren har tidigare erfarenhet från MiniGP kan de efter särskild ansökan som godkänts av Svemo Roadracing börja tävla från det år de fyller 12 år.
    SSP 300 är uppdelad i Ungdom, Junior- och Senior.
    Klassen körs som supportklass vid SM-tävlingar och som klass vid enskilda tävlingar. Licenstyp: Ungdom, Junior och Senior (beroende på förarens ålder)

 

  • Moto3/125GP
    Klassen Moto3/125GP är nästa steg upp från SSP 300. Klassen är öppen för homologiserade encylindriga standardmaskiner där endast mindre modifieringar är tillåtna. Maskiner som körs är antingen tvåtaktare med maximalt 125cc eller fyrtaktare med maximalt 250cc. Licenstyp: Junior, Senior eller Elit (beroende på förarens ålder)

 

  • Aprilia RS 660 cup
    Denna klass riktar sig till förare som vill tävla på motorcyklar inom ett standard segment.
    Förare kan börja tävla det år de fyller 16 år.
    Om föraren har tidigare erfarenhet från MiniGP eller SSP 300 kan de efter särskild ansökan som godkänts av Svemo Roadracing börja tävla från det år de fyller 15 år.
    Klassen körs som supportklass vid Endurance-tävlingar och som klass vid enskilda tävlingar. Licenstyp: Ungdom, Junior och Senior (beroende på förarens ålder)

 

  • Open (Open 600 och Open 1000)
    Dessa är två instegsklasser för dem som vill köra fyrtaktsmaskiner, med 400-750 cc i Open 600 och 651-1325 cc i Open 1000. Här finns möjligheter till modifiering samt trimning av motorcyklarna. Lägsta ålder för Open 600 är 16 år, för Open 1000 är det 17 år.
    Open förare har som mål att klassa upp sig till elit och köra i SM-klasserna, under säsongen samlar man därför uppklassningspoäng. Licenstyp: Junior och Senior (beroende på förarens ålder)

 

  • Endurance
    I långlopp, Endurance, ställs helt andra krav, både på förare, motorcykel och team. Motorcykeln måste framförallt vara driftsäker, men naturligtvis spelar både väghållning och motorstyrka en stor roll. Förarna kör längre körpass vilket påfrestar kroppen mer fysiskt och psykiskt. Teamet måste också under hela loppet stötta förarna med depåstopp och racestrategi, vilket är minst lika viktigt som en bra motor.
    Läs mer om Endurance på hemsidan för Svenska Endurance Cupen. Licenstyp: Bas+tillfällig licens, Junior, Senior och Elit (beroende på förarens ålder)

 

Elitklasser (Svenskt Mästerskap – SM)

  • Supersport 600 (Next Generation)
    Supersport 600 är den medelstora SM-klassen. Klassen är öppen för homologiserade standard fyrtaktsmaskiner där endast mindre modifieringar är tillåtna: 600cc/4cyl, 675cc/3cyl, 750cc/2cyl.
    Lägsta ålder för förare är 16 år. Licenstyp: Elit

 

  • Superbike
    Superbike är den stora SM-klassen och öppen för homologiserade standard-fyrtaktsmaskiner inom följande kategorier: 651-1105cc/4cyl, 751-1200cc/2cyl, 751-1000c/3cyl. Lägsta ålder för förare är 17år. Licenstyp: Elit

 

Classic Roadracing

I Classic Roadracing finns många olika klasser som är uppdelade beroende på maskinens ålder och typ.

MCHK-Racing är den svenska föreningen för Classic Roadracing och en fristående sektion inom MCHK.
MCHK Racing verkar för att bevara och skapa möjlighet att framföra klassiska och historiskt intressanta roadracingmotorcyklar. Detta gör man idag främst genom att föreningen i samverkan med Danmark, Norge och Finland anordnar en nordisk tävlingsserie för dessa motorcyklar.
En översikt över alla klasser inom Nordisk Classic Racing hittar du på sidan Tävlingsklasser på MCHK-Racings hemsida.

Licenstyp: Classic (i samtliga Classic-klasser) klassen Supermono räknas som en modern tävlingsklass så här måste föraren ha en Seniorlicens.
Paradlicens (vid uppvisning)

MCHK-Racing.org

Supportklasser vid Classic Roadracing

  • Nordic 250 GP
    I denna klass finner du färdigbyggda racemaskiner på max 250cc. Dessa motorcyklar förvånar många med sin hastighet, kombinationen låg vikt och hög effekt är anledningen till detta. 250GP körs i egen cup som supportklass vid Classic Roadracing evenemang i Sverige och Norden.
    Följ gärna 250 GP racing på Facebook, där du även kan kontakta Gustav Ohlander som gärna berättar mer om denna klass. Licenstyp: Classic

 

  • Nordic Supermono
    SuperMono är klassen för 1-cylindriga 4-takts motorcyklar. Klassen kallas ofta även för ´SoS´ som betyder ´Sound of Singles´. För tekniskt reglemente och kontakt se Nordic Supermono Assocation’s Facebook-sida.
    SuperMono körs i egen cup som supportklass vid Classic Roadracing evenemang.
    Supermono är en modern roadracingklass som körs i både Sverige och Norden. Licenstyp: Junior, Senior och Elit.

 

  • Formula LC
    Klassen är endast öppen för motorcyklar Yamaha RD250LC. Tävlingsklassen körs i Norden, men endast de svenska tävlingarna räknas ihop till ett Cup-serieresultat.
    Kontakta Magnus Glad för mer information och tekniska regler. Licenstyp: Classic

 

Läs mer om samtliga klasser i Specialreglemente Roadracing >>