Vad är offshore?
I Sverige har vi en unik skärgård vilket ger oss speciella förutsättningar för båtliv. Offshoretävlingar körs därför i Sverige både på öppet hav, på insjöar eller i skärgårdsvatten med mer eller mindre avancerad navigering. I Offshore är det två personers besättning, en förare och en navigatör. Ett offshorelopp är mellan 40 – 100 sjömil långt och körs vanligen i en form med olika banslingor, men kan också köras från punkt a till b.
Det skall vara två personer i båten, förare samt navigatör. Båtarna skall både vara snabba och tåla hård sjö, för ute på de öppna fjärdarna kan det blåsa upp ordentliga vågor, och de märks i dessa båtar.
Är du intresserad av att börja tävla? HÄR > hittar du mer information!
Vi finns även på Facebook, Instagram som @svemovattensport
För mer information om bland annat tävling, träning och klassindelning maila till Svemo på vattensport@svemo.se.
Vi ses!
Tävlingsklasser
Classic offshore
Klassen för dig som gillar Classic offshore racing. För dig som vill uppleva och dela glädjen och gemenskapen kring enklare båtracing med likasinnade, där vi vill komma ut på sjön under tävlingslika former.
Varför tävla med äldre båtar? Jo, dels är de kult, de har alla en berättelse med sig, hur de kom fram, vilka som körde dem, när man såg dem tidigare tävla och kanske också hur framgångsrika de var. Dessutom går de här båtarna ”lagom” fort. I våra tävlingar får vi inte köra över 60 knop. Det är fort, men inte farligt fort. Det är en tillräcklig, och tillåten, fart både för yngre och för äldre besättningar. Äldre båtar kostar inte heller en förmögenhet.
Äldre båtar är också enklare byggda och ihopbyggda. De är enklare att göra i ordning. Man kan göra saker och ting själv och finna glädjen i att få saker och ting att fungera. För de som gillar att mecka motorer, så använder man här motorer som fortfarande går att mecka själv med.
Läs mer om classic offshore HÄR>
Nationella klasser
V150
I V150 kör man enbart med V-botten formade skrov, d.v.s. enskrovsbåtar, av traditionell modell vilket innebär att stegbottnar och vingformationer inte tillåts. Minimivikten är lite högre än för jämförbara internationella klasser, vilket gör klassen mindre extrem – mer rolig. Motorerna ska vara strikta standardmotorer på max 150 hk.
W150
Större katamaraner runt 23-24 fot oftast utan cockpit som körs med miljömotorer på 150hk. Fart runt 75 knop.
K = Inbordare 2000 cc
Meckarnas Mecka. Här trivs de som kan skruva bilmotorer och locka fram bra effekt. Alla vanliga 2 litermotorer används, populärast just nu är Opel 16 ventilare samt Volvo. Båtsidan har också ett mycket variabelt utbud, alltifrån enkla traditionella enskrovare till modernare steg- & vingdesign såväl som katamaraner. Fart ca 60 knop.
UL = Inbordare V8
För de som gillar ”riktiga” större båtar och V8 motorer. Här är klassen för ”muskelbåtar”! Båtarna ska vara enskrovsbåtar och motorerna i UL ska vara standardmotorer. Toppfart ca 75 knop.
Internationella klasser
Offshore 3A
Internationell enskrovsklass där stegbotten är tillåtet. 115hk och även här kör man med miljömotorer. Farter är runt 60 knop.
Offshore 3B
Internationell flerskrovsklass. Max hk är 115, miljömotorer. Båtarna är runt 20 fot och farter är ca 70 knop.
Offshore 3J
En offshoreklass som pasar för både unga och mer mogen ungdom. Båtarna ska vara både snabba och tåla hård sjö, för ute på de öppna fjärdarna kan det blåsa upp ordentliga vågor – och det märks i dessa båtar. Fart ca 50 knop.
Offshore C
Världens mest spridda Offshoreklass. Båtarna får vara enskrov eller katamaraner från 6,5 m längd, minvikt 845 kg. Vanligaste båtarna är Twister, Argocat o Hydrocat. Max HK är 200 och man kör med miljömotorer.
Toppfarter runt 90knop.
X-CAT
Toppklassen i Offshore 3, där man kör en internationell Super serie i Dubai & Abu Dhabi. Här kör man med ca 9 meters katamaraner med två 2,5 liters utbordare på ca 600 hkr
Toppfarten är över 100 knop.
V24
Enda Entypsklassen i Offshore.
Enskrovsbåt på 24 fot, med Volvo 5,7 liters Volvo Penta standardmotor på drygt 320 hk Toppfart drygt 65 knop.
Alla båtar, ja t.o.m. propellrarna ska vara identiska. Det ger förutsättningar för mycket jämn racing. Båtarna är ritade av svensken Ocke Mannerfelt går extremt bra i grov sjö och är mycket spektakulära både på land och till sjöss!
Regler finns i våra digitala regelböcker
Se vilka licenser det finns i offshore och krav på förutsättningar
Försäkring för förare och navigatörer
Välkommen in i gemenskapen!