VM & EM
Viktigt information kring deltagande i VM och EM i Motocross.
Vägledning/grundkrav för förare:
- VM MXGP/MX2/Women och EM 125, 250, Open, 2T (pdf)
- EM 85cc/ EM Women
- Anmälningsblankett till EM 65cc, EM 85cc och EM Women. Blanketten skickas till Håkan Olsson h.olsson@svemo.se
Informationsfilm från VM/EM Promotorn Infront och FIM
Intresseanmälan
Förare som är intresserade av att delta i VM eller EM i Motocross ska snarast möjligt sända intresseanmälan till Motocrossektionen:
(För förare under 18 år ska intresseanmälan styrkas av vårdnadshavare.)
Läkarintyg
Förare som ska delta i VM MXGP/MX2/Women, Junior-VM och Veteran World Cup måste skicka in ett läkarintyg. Läkarintyget ska skickas till kansliet via brev eller mejl.
- Läkarintyg (pdf)
Postadress:
Svemo/Motocross
Box 2314
600 02 Norrköping
Mejladress:
motocross@svemo.se. Döp mejlet till ”Läkarintyg”.
Startnummer
Val/tilldelning av startnummer sker enligt nedan för respektive mästerskap
EM 125, 250, 2T, OPEN & VM MXGP, MX2, Woman
Startnummer bokas enligt särskild rutin i Promotorns webbsystem för anmälan m.m.
Länkar hitta du här
Vid specifika frågor kring startnummer för ovanstående VM/EM-klasser kontakta: Hans-Martin Fetzer (epost)
EM 65cc, 85cc, Woman, Quad
Lista över bokade startnummer EM Women, EM 85cc, EM Quad
(Förare på denna lista som kör kvar i samma klass behöver inte ansöka om startnummer. Förare som byter klass, måste ansöka om nytt startnummer!)
Startnummer tilldelas/söks hos FIM Europe (genom Svemo)
Observera!
Samtliga förare som planerar delta i EM 65cc, 85cc, eller Woman söker och tilldelas nummer via FIM Europe, observera att åldersreglerna måste uppfyllas.(Deltar man inte under 2 år förlorar man numret)
Ansökan sänds till koordinator i motocross och ska innehålla uppgifter om: Tävlingsklass, förnamn, efternamn och födelsedata ÅÅ-MM-DD
Tilläggsregler:
Mästerskap | Klasser | Hemsida/Organisation | Länk |
EM | EMX 65,85,Women, 125,250,2T,Open | FIM Europe | Länk till tilläggsregler EM |
VM | MXGP, MX2, Women, Junior-VM m.m. | FIM | Länk till tilläggsregler VM |
Längre ner på sidan kan du läsa mer om grundkrav för att tävla och träna utomlands.
Information VM
Om du ska köra VM i motocross så kan du läsa mer detaljerad information och vad du behöver göra för att anmäla dig och förbereda dig för den VM-tävlingen som just du ska köra.
Information VMInformation EM
Om du ska köra EM i motocross så kan du läsa mer detaljerad information och vad du behöver göra för att anmäla dig och förbereda dig för den EM-tävlingen som just du ska köra.
Information EMTävla internationellt
Grundkrav
För deltagande vid en internationell tävling utanför Sverige måste din svenska förarlicens vara betald. Om du inte har ett internationellt tillägg på din licens måste du lösa till det. I Elit- samt Classiclicensen ingår redan det tillägget (ej Classic Rundbana eller Classic Offshore).
Vissa nationer eller deras arrangerande klubbar kan kräva en NMFP-licens för deltagande, läs mer här >>
För EM- och VM-tävlingar se respektive sportgren.
Obs!
- Guldhjälmslicensen är inte giltig för tävling utanför Sverige.
Anmälan
Anmälan till tävling gör du på egen hand.
Kom ihåg! att tävlingen måste vara sanktionerad av ett internationellt förbund anslutet till FIM, FIM Europe eller UIM. Om tävlingen inte är sanktionerad gäller inga försäkringar eller licenser från Svemo och du åker på egen risk.
Starttillstånd
Skicka ett mejl till koordinatorn i din gren och meddela vilken tävling du ska köra, tävlingsdatum och gärna en länk till tävlingens hemsida. Har tävlingen sanktion enligt beskrivningen ovan och dina tävlingslicenser är betalda, får du ett starttillstånd skickat via mejl som gäller för tävlingen/tävlingarna.
Grönt kort
Om det är tävling med registrerade mc så behöver du grönt försäkringskort (kontakta ditt försäkringsbolag) samt registreringsbevis med dig.
ATA-Carnet
När en förare ska utanför Sverige och tävla i ett land som inte ingår i EU, krävs det en tullhandling som kallas ATA-Carnet för att få ta in fordonet till det landet.
USA
Om du ska tävla i USA kan du behöva en tilläggsförsäkring för tävling i USA.
Kontakta våra försäkringsmäklare >>
Träna internationellt
För att träna på en bana utanför Sverige måste din svenska förarlicens vara betald. Om du inte har ett internationellt tillägg på din licens måste du lösa till det. I Elit- samt Classiclicensen ingår redan det tillägget (ej Classic Rundbana). Banan som du avser att träna på måste vara godkänd av det nationella förbundet (anslutet till FIM, FIM Europe eller UIM) i respektive land för att ditt försäkringsskydd ska vara giltigt.
OBS!
Guldhjälmslicensen är inte giltig för träning utanför Sverige.
Grönt kort
Om det är träning med registrerade mc så behöver du grönt försäkringskort (kontakta ditt försäkringsbolag) samt registreringsbevis med dig.
ATA-Carnet
När en förare ska utanför Sverige och träna i ett land som inte ingår i EU, krävs det en tullhandling som kallas ATA-Carnet för att få ta in fordonet till det landet.
USA
Om du ska träna i USA kan du behöva en tilläggsförsäkring för tävling i USA.
Kontakta våra försäkringsmäklare >>
Sverige, Norge, Danmark och Finland har tagit fram ett dokument om vad som gäller för tävlingar inom barnidrott i respektive nordiskt land och förare.
Läs dokumentet här: Nordic regulations for competing in children’s sport
Så här ansöker du om ATA-Carnet:
- Förare/tävlingsdeltagare ansöker om konto på www.eata.se. Klicka in på loggan för Sydsvenska Industri- och Handelskammaren (eller den kammare som är närmast geografiskt).
- Skapa där ett konto enligt instruktionerna. Ett avtal genereras och mailas till den adress som är angiven i ansökan. Läs igenom avtalet, skriv under och skicka tillbaka till Handelskammaren.
- När det är gjort aktiverar Handelskammaren kontot och det är klart att ansöka om ATA-Carnet.
- Fyll i alla uppgifter, vilka länder ska besökas, hur många resor ska göras och framför allt vilken utrustning som ska med.
- Då en ATA-Carnet är en värdehandling måste Handelskammaren alltid ta kreditupplysning på företaget/personen som ansöker.
- Det går bra att ansöka som privatperson också, då behöver ett säkerhetsbelopp betalas in, innan man får utfärda carneten.
- Standard handläggningstid är tre arbetsdagar.
- ATA-Carneten ska stämplas/startas innan den och utrustningen lämnar Sverige, annars är den ogiltig. Därefter ska den stämplas vid varje gränspassage.
- Instruktioner bifogas alltid, läs igenom noga och vid frågor eller tveksamheter, kontakta Handelskammaren så hjälper vi till.
- För mer information och prislista se Handelskammarens hemsida om ATA-carneter
Till Handelskammarens hemsida>>
Vid frågor, kontakta den Handelskammaren som finns på din ort.
Hitta alla viktiga dokument och blanketter för motocross samlade på ett ställe