Tävla i Isbana

En närbild på en klassisk isbana-hoj med nummer 1.

Det här är Isbana:
Isbana är en sportgren inom Svemo, en av flera högfartsgrenar. En av de äldsta tävlingsformerna inom svensk motorsport och även idag anges det i regelverken att ”om dubbfria klasser förekommer ska isbanan sandas”. När sporten infördes rullades däcken i tjära och därefter en grusfålla för att få bästa möjliga start. Här ifrån har utveckling skett med olika formera av dubb (finndubb och endurodubb).  Sportgrenen genomförs även i Finland (där kallas Ice Motocross) och i USA.

Banor/anläggningar:
Banorna får vara från 1000 m till 1500 m långa, där det är vanligast att varvet är ca 1000 m, där startrakans maxlängd är 400m. Banan måste vara minst 10 meter bred (Solo) och 15 meter bred för sidvagnsekipage och byggs upp på frusna insjöar eller havsvikar, delvis inramad med snövallar. Den genomsnittliga körhastigheten kan uppnå till max 120/km/h.
Starten sker från flera olika led, där det bäst placerade föraren från kvalificeringen står längst fram. Ingen förare står rakt bakom någon annan förare med 5 meter mellan varje startled. Starten genomförs med gummiband eller flagga.

Genomförande av Svenskt Mästerskap/tävlingar:

Nationella tävlingar och Svenskt Mästerskap i Isbana genomförs på likvärdigt sätt enligt beskrivning här under:

1. Tävlingarna inleds ofta med en träning på 4 varv.
2. Efter träningen genomförs ett förarmöte (ett möte mellan tävlingsledningen och samtliga förare) där man informerar om viktiga detaljer för tävlingen.
3. Vid mästerskapstävlingar placeras förare i olika kvalheat baserat på en aktuell eller föregående års resultattabell. Två kvalomgångar genomförs, där förare erhålla kvalificeringspoäng enligt särskild tabell.
4. Final
För solo erbjuds de 12 förare (6st ekipage i sidvagn) som erhållit flest kvalificeringspoäng en plats i finalheatet. Övriga förare får en plats i B-finalen. Samtliga finaler genomförs som ett direkt avgörande finalheat, där förare erhålls SM-poäng enligt aktuella SM-regler.

Svenskt Mästerskap genomförs i Solo och Sidvagn, dessutom finns olika inbjudningsklasser för bl.a. solo, old boys och quadracer

Klasser:

Isbana genomförs för solomaskiner, sidvagn och quad (4 hjulingar).
Det finns olika klasser beroende på vilket typ av däckdubb som används.

Finndubb (solo)
Dubben har en maxlängd på 21,5 – 23milieter, med ett maxantal dubb per däck, beroende på däckets bredd.

Endurodubb (solo, sidvagn)
Här följder man gällande regler för enduro med ett max längd på dubb 2,2 – 2,5 millimeter.

Svemo TA
Tävlingsadministration

Svemo TA

Svemo TA är Svemos tävlingsadministrativa system och där köper du licens, (både för förare och funktionärer), anmäler dig till tävling, bokar startnummer etc. Det är också via TA som du kommer åt Svemos utbildningsplattform.

Direktlänk till Svemo TA